Wednesday 25 April 2012

berSEDERHANA dalam memBENCI

HELLO guyz!! =D
Today i just read about HATE in one book that i bought a long time ago.. Ntah macam mana boleh terselak buku tu, hahaha nampak sangat beli xbaca.. Tapi itulah, i would like to share something to all of u.. So interesting..



Firstly, why we are hating each others? urmm.. apa itu BENCI?? kalu based on my understanding, in simple words, benci tu something yang kita xsuka.. something tu apa? ermmm.. oranglaa kan, apa lagi..
tapi... perlu ke kita saling benci membenci??? erk (=.=)"  (xOx)
mungkin perlu benci tu, tapi sampai bila kita nak saling membenci?? tepuk dada tanyalah selera.. hahaha amuihh!!! siap peribahasa lagi.. =P

"Cintailah kekasihmu sekadarnya, siapa tahu ia akan menjadi musuhmu suatu hari nanti. 
Dan bencilah musuhmu sekadarnya, siapa tahu ia akan menjadi kekasihmu suatu hari nanti"
-Saidina Ali bin Abi Talib

Apabila kebencian kita melampaui batas, kita akan hidup dalam deraan psikologi yang sangat menyeksa. Setiap kali mendengar nama orang yang kita benci itu disebut, fikiran kita mesti menjadi keruh... kalau seseorang memujinya, hati kita seolah3 terbakar.. btol x?? kita selalu buat sangkaan buruk bila melihat orang tersebut melakukan atau bercakap something.. Sehingga kdg3 kita terfikir mungkin dia ada niat buruk untuk kita.. adehh!! apa nak jadi dengan kita ni..

Kalau lebih dasatt lagi, kita bukan saja benci orang tersebut, malah benci setiap orang yang berada dengannya. Kita benci kawan dia, mak bapak, cikgu, macam3 laa yang bersangkut paut dengan orang yang kita benci tu.. Pets dia pon nak benci jgk??? urmm... perlukah?? hahaha.. xbersalah pon pets tu.. Apa daa..
So, hypothesis kajian: Semakin bertambah bilangan orang yang kita benci, semakin berkurang bilangan orang yang kita percayai. Akhirnya kita hidup dengan ramai musuh dan sedikit jaa kawan.. 

haaa... which one do you want??? LOVE or HATE??

okeh!!! Kebencian yang melampau hanya akan merosakan diri sendiri.. Saket hati, Saket jiwa sorang3.. So, marilah kita bersama-sama hapuskan perasaan benci ini.. kalau nak benci sangat pon, janganlahh over sangat, rilek3 sudahh... we lived in community, setiap manusia ada buat salah.. nobody is perfect.. apa yang penting kita saling bermaafan dan lupakan segala keburukan and build up new relation among us.. And again, we need to jaga hubungan sesama manusia, and of course hubungan dengan maha Pencipta..

"Sungguh ramai orang yang binasa kerana kelebihan dalam mencintai.  
Dan sungguh ramai orang yang binasa kerana kelebihan dalam membenci"
- al-Hasan al-Basri

Sekadar perkongsian untuk dijadikan renungan dan manfaat bersama..
ASSALAMUALAIKUM.. 
peace yooo.... =D

2 comments:

  1. mantapkan diri dgn cuba memaafkan kesalahan org lain.betul tu.nobody's perfect :)

    ReplyDelete
  2. Ye, betul tu. berpada-padalah dalam menyintai & berpada-padalah jika membenci.. sakit nanti bila kena reject :(

    ReplyDelete